cover
Samenvatting van:

Game Design in de geestelijke gezondheidszorg. Een raamwerk om game design te intergreren met therapeutische inhoud: een praktische illustratie.



Er ontwikkelt zich een groeiende interesse om game-elementen te gebruiken binnen de geestelijke gezondheidszorg (GGZ). Er is echter nog weinig bekend over de manier waarop zulke game-elementen op een gebalanceerde en effectieve wijze kunnen worden geïntegreerd binnen reeds bestaande therapeutische procedures.

Om te helpen aan deze kwestie tegemoet te komen stellen we een design proces voor dat als raamwerk kan dienen om verdere gamificering binnen de GGZ te ondersteunen. Door deskundigen uit de game wereld en de therapiewereld bij elkaar te brengen belichten we vier verschillende therapiecomponenten die zich lenen voor gamificering om zo de betrokkenheid en geïnvolveerdheid van gebruikers van deze componenten te verhogen.

Met behulp van een tweevoudig circulair model kunnen ontwikkelaars therapeutische en game-design elementen met elkaar in balans brengen om zo de kernelementen van gamificering in de GGZ tot stand te brengen. Ter illustratie van het voorgestelde raamwerk worden vier voorbeeldprotocollen gepresenteerd van game-design binnen de GGZ. Deze gaan over verslaving, angst en lage zelfwaardering.

terug