cover

Samenvatting van:

Does valence contribute to the effects of dual tasking in aversive autobiographical memory? Some unexpected findings




Achtergrond en doelen: Laboratorium experimenten laten zien dat emotionaliteit en levendigheid tijdens het activeren van een negatieve herinnering afnemen wanneer gelijktijdig een taak wordt uitgevoerd die het werkgeheugen belast. Studies die zich richten op in het lab geïnduceerde negatieve herinneringen waarbij gebruik wordt gemaakt van emotioneel valente afleidende werkgeheugen taken lijken beloftevol, maar om beter te kunnen aansluiten bij onderzoek naar dual tasking bij de behandeling van PTSD in de klinische praktijk is nader onderzoek naar autobiografische herinneringen noodzakelijk. In de huidige studie richten we ons op deze kloof tussen lab en behandelpraktijk door het differentiële effect te onderzoeken op emotionaliteit en levendigheid van negatieve autobiografische herinneringen bij het gebruik van emotioneel valente afleidende werkgeheugen taken.

Methode: Studenten (N = 178) moesten een negatieve autobiografische herinnering oproepen terwijl ze gelijktijdig positieve of negatieve foto's moesten beoordelen, of (bij wijze van controleconditie) naar een statisch kruis op het scherm moesten kijken (exposure only). Deelnemers werden over de drie condities gerandomiseerd en moesten hun autobiografische herinneringen voor en na de ontvangen interventie op emotionaliteit en levendigheid beoordelen.

Resultaten: Tegen onze verwachtingen in werden de herinneringen meer (in plaats van minder) emotioneel en levendig, ongeacht de ontvangen conditie. Met betrekking tot levendigheid werd dit effect bovendien gekenmerkt door een interactie: in de exposure conditie zonder emotioneel valente afleiding (exposure only) werden de autobiografische herinneringen (nog) levendiger dan in de gecombineerde dual tasking condities. Alle effectgroottes waren echter klein. Beperkingen: Wellicht was de werkgeheugen belasting onvoldoende.

Conclusies: De huidige studie leidde niet tot de beoogde uitbreiding van de kennis over emotioneel valente dual tasking. Ze onthulde mogelijk wel een sensitisatie effect van script driven autobiografische geheugen inductie. Onze studie benadrukt het belang van procedurele aspecten als de totale hoeveelheid exposure en de wijze van herinneringen inductie. Met name de toevoeging van een script driven benadering aan de zelf-geïnitieerde wijze van geheugen activatie die in dual tasking onderzoek gebruikelijk is kan relevant zijn.

back