omslag gezinstherapie

Samenvatting van:

Invloed van de leertheorie




Er zijn vier verschillende leermodellen besproken.
Vanuit het behaviorisme zijn theorieën over klassiek en operante conditionering ontwikkeld. Leren bleek ook door cognitivistische leertheorieën beïnvloed te zijn. Van model leren werd gezegd dat het wellicht de meest vergaande integratie is van behavioristische en cognitieve leertheorieën. Bij model leren werden ook invloeden vanuit de sociale psychologie gesignaleerd.

Aan de hand van het SORKC-schema werd verder besproken hoe gedrag (R) onder invloed kan staan van antecedente factoren (S), intermediërende factoren (O) en consequente variabelen (C). Op de rol die contingenties (K) spelen werd kort ingegaan.
Gedragsverandering werd vervolgens beschreven als consequentie van het manipuleren van controlerende variabelen. Functie-analyses moeten uitwijzen op welke variabelen de therapeut zijn interventies moet richten. Gezinstherapeuten lijken daarbij meer mogelijkheden tot hun beschikking te hebben dan individueel werkende gedragstherapeuten. Dit heeft te maken met het feit dat een gezinstheapeut beter zijn niveau van interventies kan kiezen (individueel, dyade of gezin).

Tenslotte is geconstateerd dat leertheorieën gezinstherapie in ieder geval op twee manieren beïnvloeden. Er is ten eerste invloed op het therapeutische proces. Deze komt tot uiting in zaken als precisie, doelgerichtheid, probleemgerichtheid en gerichtheid op interventies. Een tweede invloed geldt de aard van de interventies, er werd daarbij onderscheid gemaakt tussen gedragsbevorderende, gedragsremmende en gedragsregistrerende interventies. Veel maatregelen, zo werd gesteld, kunnen op verschillende manieren tegelijk uitwerken.
terug